čtvrtek 14. března 2013

....americký chowder....

Dobrý den, dobrý večer, dneska bude psát vyjímečně o jídle. Když se dcera vrátila poprvé z usa, kdesi tam ochutnala tuto polévku a to bych nebyla já, abych hned nehledala na netu a nezkoušela.
Pod tímto názvem / česky čaud..r, nevím jak to napsat, to r se čte velmi nezřetelně něco jako čauda.../
se skrývá prachsprostá rybí polévka ....
No, jak se to tak vezme. Přistěhovalci měli hluboko do kapsy a muselo je převážně živit to, co si vypěstovali, co ulovili. jako všude v té době, že.
A v přímořských oblastech bylo moře ohromnou studnicí jídla. Hrnec mušlí se uvařil, voda slila do jiného hrnce s kupkou zeleniny, brambor, koření, ještě jiného rybího masa, často i smetanou, kterou já tam nedávám...a nakonec vyloupané mušle,zahustit jíškou, to já taky nedělám. K tomu poctivý domácí chleba a bylo to....
Při mém studiu....hihihi...na netu jsem si ověřila, že používání bulvy celeru je evropský, spíše středoevropský jídelní návyk, v usa se častěji používá řapíkatý celer a dává se ho tam dost.
Já používám zeleninu místní, mnohdy i mraženou, cibuli, česnek,papriku = zeleninu , rajče, dneska byla sušená, brambor středně, filé nebo nějakou lacinější rybu bez kostí, aby to mělo ten šmrnc vyvyřených mušlí, ve kterých asi bývá i zbytek mořské vody...přidávám rybí omáčku nebo mám japonský sypký rybí bujón. No a nakonec přidám to nejdražší, hihihi, mušle z konzervy....

A já můžu popřát jen dobrou chuť. Tohle se dneska hodí, svítí sice slunce ale ráno bylo - 10 a odpoledne -6, no a teď už to zase stoupá ? klesá?....nevím....

plný hrnec:



vzorně seřazené uzené mušličky ve vlastní šťávě /poslední ve špajzu /



no a tady už je nalito...
možná pro někoho kopeček zakysanky nebo jogurtu...




Recept na netu :
Chowder – americko anglická rybí polévka
 – původně je asi z Anglie, nebo Irska. Dnes je obzvláště známá v USA a to v rozsahu takovém, jako u nás bramboračka. Taky existuje nespočet variant a surovin, kdy základem je máslo, smetana a kopr. Já vycházel z obsahu lednice.
4 porce

– 1l rybí vývar

– 1PL máslo

– 1PL olej olivový

– 1ks cibule

– 1ks brambor

– 1ks stroužek česneku

– 1PL kopr jemně sekaný

– 2dl mléko

– 1dl smetana dle chuti

– 3PL jíška

– 200g ryba

– zelenina dle možností a chuti

– sůl a pepř

Na oleji s máslem orestujeme drobně pokrájenou cibuli, česnek a brambor na kostky. Zalijeme horkým vývarem (může být i kuřecí) a vaříme pomalu pět minut.
 Dolijeme mléko a zahustíme jíškou. Přidáme další zeleninu podle chuti (klidně směs z mrazáku). Dále vaříme 15-20 minut.
 Na posledních pět minut přidáme kousky rybího masa předem nasolené. Volba je podle možností. Já měl filé z tresky a kapra. Ochutíme smetanou a koprem, nakonec přidáme kostičky dokřupava opečené slaniny.
Jak už popsáno níže, je tisíc a jedna možnost přípravy této dobrůtky. Je to jen o fantazii a obsahu lednice. Každopádně od výše
popsané verze nečekejte nic exotického. Naopak. Je to typicky česká chuť.
Ovšem ty z mořských potvůrek a mušlí například, to už je jiná.

Konec receptu. Ten kopr je i pro mne novinkou, až bude, tak to zase vyzkouším...Mňam...














1 komentář:

Děkuji za návštěvu a brzy zase na viděnou...

...hezké Velikonoce všem....

*obr. z Pinterestu